Skip to main content

 خرید چای ایرانی

مقایسه ای بر چای ایرانی و خارجی

عده ای بر این باورند که چای ایرانی از کیفیت پایینی برخوردار است. غالبا به همین دلیل میزان خرید چای ایرانی حتی در داخل کشورمان از چای های خارجی کمتر است. اما ما به جرئت می گوییم که این باوری غلط است.

چای خارجی و شرایط رشد

بیشتر کشورهای چای خیز دنیا(سریلانکا، هند، چین، ژاپن، کنیا، ویتنام و….) به خاطر شرایط آب وهوائی و برداشت سالیانه، تجمعی از آفت ها و بیماری ها در این کشورها شیوع دارد. به ناچار برای مبارزه با آن از سموم دفع آفت ها استفاده می شود. به طور مثال براساس جدیدترین اطلاعات موجود در منابع خارجی در کشور سریلانکا حداقل ۱۰ نوع قارچ کش، ۹ نوع حشره کش و ۸ نوع علف کش مصرف می شود که مصرف برخی از آنها با وجود موثر بودن، مشکل باقی ماندن این سموم روی برگ سبز و چای خشک وجود دارد. یا در کشور ژاپن در هر هکتار حدود یک تن کود شیمیائی مصرف می گردد. این مقدار در سریلانکا حدود ۵۵۰ کیلوگرم، در چین حدود ۷۵۰ کیلوگرم ودر هند حدود ۶۰۰ کیلوگرم می باشد که.

چای ایرانی و شرایط رشد

اما در ایران سه آفت مهم یعنی کنه، شپشک و شته و یک بیماری کلیدی به نام زخم ریشـه چـای داریم کــه حـداقل در ۱۷ سـال اخیر هیچ گونــه سمی بر علیه آنها مصرف نشده است. هـر چند در دهه شصت و هفتاد سازمان چـای کشور سابق اقدام بــه توزیع سموم حشره کش رایگان و کنه کش بر علیه آفات چای می کرد ولی ازسال ۱۳۷۸  مصرف هرگونه سم در باغ های چای ممنوع شده است. در حال حاضر برای مبارزه با شپشک چای از کفشدوزک کریپت استفاده می شود. قبل از انحلال سازمان چای این کفشدوزک ها در ایستگاه های تحقیقاتی پژوهشکده چای تولید می شد و با نظر کارشناس بصورت رایگان  توزیع می گردید. پس از انحلال سازمان چای اتاقک های رشد کفشدوزک ها با هماهنگی های وزارت جهاد کشاورزی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت.

خرید چای ایرانی با کیفیت

کیفیت چای ایران

گذشته از تعریف استاندارد ملی ایران از چای سیاه که آن را فرآورده‌ای می‌داند که تنها از جوانه‌ها، برگ‌ها و ساقه‌های ترد و جوان انواعی از بوته چای با نام علمی کاملیا که مناسب برای تهیه چای سیاه ‌باشد، تهیه شده باشد. اصول آماده سازی آن را شیوه‌های پذیرفته شده چای‌سازی که پایه آن بر انجام پلاس، مالش، اکسیداسیون و خشک کردن است، می‌داند. همواره ترکیبات موجود در شاخساره بوته چای ایرانی نقش بسیار مهمی در کیفیت چای ایرانی ایفا می‌کند.

چای عطری ایرانی

ایجاد ترکیبات عطری در برگ سبز چای تابعی از شرایط محیطی است. شب‌های سرد و روزهای خشک(که معمولاً در ارتفاعات دیده می‌شود) عامل ایجاد مواد معطر در چای می‌باشد. در برخی از مناطق کشت چای در ایران به‌ خصوص در فصول بهار و پاییز چنین شرایطی ایجاد می‌شود.

رنگ چای ایرانی

یکی از شاخص‌های سنجش کیفیت چای در ارزیابی حسی، ارزیابی رنگ نوشیدنی چای است. کم رنگ بودن(که با رقیق بودن تفاوت دارد) جزو کاستی های چای محسوب نمی‌گردد. معروف‌ترین چای‌های با کیفیت در دنیا، کم رنگ هستند و کاربرد روش‌هایی برای افزایش رنگ آنها به کیفیت آنها لطمه وارد می‌کند.

خرید چای ایرانی با کیفیت

چای ایران به شرط رعایت شرایط صحیح برداشت، انتقال و فرآوری می‌تواند در زمره انواع چای با کیفیت و معطر و سالم دنیا معرفی شود که لزوماً نوشیدنی پررنگی ندارد. به نظر می‌رسد استفاده از مقادیر بیشتر چای خشک در هنگام دم آوردن چای ایرانی می‌تواند انتظار مصرف کنندگان ایرانی که تمایل به نوشیدن چای رنگین و معطر دارند را برآورده نماید. این امر می تواند از نظر سلامت محصول نیز اطمینان خاطری برای مصرف کننده چای ایرانی باشد.

وضعیت چای ایرانی

در پایان خوشبختانه در دو سال اخیر اتفاق های خیلی خوبی در پژوهشکده چای کشور صورت گرفته است و آن تولید چای ارگانیک و سالم می باشد. بنا به اظهار رئیس محترم پژوهشکده چای در شروع بهره برداری سال جاری تولید برگ سبز ارگانیک بدون استفاده از کود و سموم شیمیایی و با استفاده از کودهای آلی و دامی آغاز شده و این امر نوید بخش خیلی خوبی برای چای ایرانی می باشد.

خرید چای ایرانی

متاسفانه در کشور ما ایران خرید چای ایرانی نسبت به چای های خارجی از عمومیت کمتری برخوردار است هر چند در سال های اخیر خرید چای ایرانی توسط هموطنانمان بسیار افزایش یافته اما هنوز هم از فروش کمتری نسبت به چای خارجی برخوردار است. علل کمتر بودن خرید چای ایرانی از چای خارجی بسیار گسترده است و در این مجال نمی گنجد. شما عزیزان با خرید چای ایرانی نه تنها از تولید محصول داخلی حمایت کرده اید بلکه چایی را خریده اید که جزو با کیفیت ترین و طبیعی ترین چای های دنیا محسوب می شود.

خرید چای ایرانی